بر روی عضلات پشت خود نیز تمرین کنید!
باشگاه کاراته امیر سر لشکر شهید علی احمدلو استان قم Karate clubs in the Major Jeneral martyr Ali Ahmadloo Qom Province


محقق : مسعود احمدلو
بر روی عضلات پشت خود نیز تمرین کنید!


چنین به نظر می رسد که برای پرس کردن وزنه از روی سینه نیازی به دخالت دادن عضلات پشت خود ندارید ولی ...
ولی اگر پرسور حرفه ای باشید و یا اگر این رشته را به صورت علمی دنبال کرده باشید قطع به یقین می دانید که برای پرس کردن وزنه از روی سینه مخصوصا زمانی که با تناژهای افسانه ای و گیج کننده وزنه سر و کار دارید شدیدا نیاز به عضلات پشت و مخصوصا عضلات پایین پشت دارید.
در صورتی که به رکوردهای افسانه ای می اندیشید باید بدانید که از این عضلات نمی توان به طور چشم پوشید چرا که پرس سینه در عضلات سینه ای بزرگ و کوچک و در عضلات پشت بازو و در دلتوئیدهای جلویی خلاصه نمی شود.
به این تصویر به دقت نگاه کنید! اگر چه این پرسور حرکت پرس سینه را به صورتی عجیب و غریب اجرا می کند و کمر خود را به شدت و در حد افراط تا کرده است ولی در اجرای اصولی و درست پرس سینه در پاورلیفتینگ بر خلاف آنچه که در پرورش اندام جاری است ناگزیر از خم کردن نسبی کمر و قوس دادن تقریبا این چنینی به آن هستیم تا فشاری که بر میله وارد می شود تا جایی که ممکن است تشدید شده و چند چندان شود.


 

 

1.jpg


شما هرگز نباید چنین فرمی به بدن خود بدهید ولی اگر پرس سینه در وزنه برداری قدرتی را در فرمی که باید اجرا شود اجرا کنید ناگزیر از کمک گرفتن از عضلات پایینی پشت هستید!
به همین دلیل نیز باید و باید این عضلات را نیز در کنار عضلات دلتوئید و عضلات پشت بازو و عضلات سینه ای که نماد قدرت و ورزیدگی هستند قوی کنید.
برای ساختن عضلات پشت و مخصوصا برای تقویت کردن عضلات ناحیه تحتانی پشت باید حرکات تمرینی جنبی را در شدت های بالا و قابل قبول اجرا کنید که از جمله این حرکات می توان به موارد زیر اشاره کرد.

*****************

 

2.jpg

باز هم زبانی گویا تر از تصویر نیافتیم و پایه آموزش حرکات و تکنیک اجرا نیز همین تصاویر ترکیبی خواهد بود که برای شما تهیه و تدارک دیده ایم.
مطابق تصویری که می بنید عمل کنید و بدانید که خارج کردن ستون فقرات از این حالت و انحنا دادن به ستون فقرات به معنی استقبال از خطر بیرورن زدگی دیسک خواهد بود.
این حرکت که با یک جفت دمبل اجرا می شود حرکتی مرکب است که بر روی مجموعه ای از عضلات بدن فشار وارد می کنید که یک دسته از این عضلات همانا عضلات قسمت تحتانی ستون فقرات است که ما در پرس کردن وزنه های سنگین از روی سینه به نیرو و کارایی این عضلات نیاز داریم.

هشدار

به مرور زمان که در اجرای درست این حرکت مهارت یافتید می توانید از تناژ بیشتر استفاده کنید ولی در شرایطی که این حرکت را برای اولین بار امتحان می کنید هرگز از تناژهای افراطی وزنه استفاده نکنید.

نکته

با استفاده از این حرکت تمرینی می توان عضلات ناحیه سرینی را نیز تحت فشار قرار داده و به خوش تیپی قابل تحسین که این مسئله در اغلب موارد و مخصوصا در مورد بانوان از این ناحیه از بدن سرچشمه می گیرد نیز رسید.
این حرکت تمرینی بر روی عضلات همسترینگ که عضلات پشت پا نامیده می شود نیز فشار زاینده ای را وارد می کند و به طور کلی می توان گفت که اجرای این حرکت تمرینی هم برای پرورش اندام کاران و هم ئرای وزنه برداران قدرتی کار الزامی است.
ا

*****************

 

3.jpg



حرکتی که پیش از این تشریح شد با استفاده از یک جفت دمبل اجرا می شود و همانگونه که می دانید از معایب دمبل و هالتر در این سری از حرکات، کم شدن فشار با عمود تر شدن بدن نسبت به زمین بوده است.
به گونه ای که هر چه به انتهای فاز مثبت تمرین نزدیک تر می شوید از فشار وارد شده بر عضلات نیز کمتر و کمتر می شوند.
برای برطرف کردن این مشکل در پرورش اندام و در تمرینات قدرتی نوین از دستگاه هایی موسوم به دستگاه های حلزونی که فشار وارد بر عضلات در تمامی مسیر دامنه حرکت را به یکسان حفظ می کند استفاده می شود.
ولی به دلیل اینکه این امکانات هنوز در ایران همه گیر نشده است حرکت جایگزین آن برای فقیر و فقرایی که دسترسی به این دستگاه ها را ندارد را نیز در این مقاله تشریح می کنیم.
تصویر به اندازه ای گویاست که دیگر نیاز چندانی به توضیح و تفسیر نیست و تنها کاری که باید بکنید این است که تصویر را ده ها بار به دقت نگاه کرده و تمامی زوایا را به خاطر سپرده و سعی کنید تا الگوی اجرای خود را به این حرکت نزدیک و نزدیک تر کنید.

نکته

در برخی موارد برای نزدیک تر کردن الگوی حرکت خود به حرکت الگو می توانید از فردی که از دور شما را زیر نظر می گیرد استفاده کنید تا احتمال خطاهای انسانی و اشتباهات سهوی نیز به حداقل ممکن برسد.
یقین می دانم که این موضوع را چندان جدی نمی گیرید ولی زمانی که فردی از فاصله چندین متری تمرین شما را زیر نظر دارد حقایقی را می بینید که شما در طی ده سال تمرینی که انجام می دهید نیز نمی توانید در تمرینات خود کشف کنید.
مشکل کم شدن فشار در درجات آخر حرکت در این سیستم از تمرین کاهش داده می شود ولی همانگونه که در روند تمرین متوجه خواهید شد هرگز به طور کل از بین نمی رود.

*****************

4.jpg



حرکتی که در تصویر بالا می بینید در پرورش اندام به نام زیر بغل هالتر خم معروف است و در پرورش اندام به فراوانی مورد استفاده قرار می گیرد ولی در برنامه های پاورلیفتینگ به ندرت شاهد اجرای این حرکت هستیم.
این در حالی است که از این حرکت می توان به خوبی در تقویت کردن عضلات پشت و مخصوصا عضلات ناحیه تحتانی پشت استفاده کرد.
از این حرکت برای تقویت عضلات این قسمت می توان استفاده کرد و این در حالی است که این حرکت به تقویت شدن عضلات تمامی قسمت های پشت بدن کمک کرده و به پهن شدن شانه ها نیز کمک فراوانی می کند.
پهن تر شدن شانه ها و تقویت شدن عضلات تمامی پشت بدن به معنی استحکام عمومی بدن در زیر وزنه و به معنای افزایش قابل توجه استواری بدنم در زیر وزنه خواهد بود.
این دقیقا همان موردی است که در زیر وزنه های سنگین و فوق سنگین و زمانی که باید تمام هم و غم خود را صرف بالا زدن پرس بکنیم به آن نیاز داریم تا نیاز به صرف انرژی برای حفظ تعادل در زیر وزنه نداشته نباشیم.

*****************

 

5.jpg



از این حرکت که لغت نامه پرورش اندام به نام سلام ژاپنی از آن یاد می شود نیز برای تقویت کردن عضلات پشت و مخصوصا عضلات ناحیه تحتانی پشت استفاده کرد.
نام این حرکت هر چه باشد توفیری در ذات قضیه نمی کند و شما وزنه برداران قدرتی و شماهایی که قصد دنبال کردن پرس سینه به صورت حرفه ای را دارید باید از این حرکت تمرینی نیز در برنامه های تمرینی خود استفاده کرده و عضلات پشت خود را مهیای یاری رساندن به عضلات سینه در حین اجرای حرکت کنید.

*****************
6.jpg

این حرکت تمرینی نیز اگر چه به نظر حرکتی ساده و پیش پا افتاده می نماید اما برای افرادی که در صدد تقویت عضلات نایحه تحتانی ستون فقرات خود هستند حرکتی ایده آل و در عین حال ابتدایی و ساده و سبک است که بدون وزنه اجرا می شود.
این حرکت مخصوصا برای افرادی که دچار مشکلات ستون فقرات بوده و نمی توانند با وزنه های سنگین تمرین کنند در دوره های نقاهت بسیار عالی است.
از این حرکت نیز می توان برای تقویت عضلات تحتانی قسمت پشت بدن استفاده های قابل قبولی کرد.
این حرکت و این سری از حرکات برای بانوان و برای افرادی که مبتدی هستند حرکات ایده آلی به شمای می روند و حرفه ای ها و پیشرفته نیز می توانند از این حرکات در لابلای حرکات تمرینی با وزنه ای که دارند استفاده کنند.

*****************

 

7.jpg


این حرکت نیز از سری حرکات بدون وزنه ای است که برای تقویت عضلات پشت و حتی برای اصلاح مشکلات ستون فقرات از آن استفاده می شود و شما نیز می توانید از این حرکت برای تقویت عضلات پشت خود استفاده کنید.
استفاده از این حرکات به ظاهر ساده و ابتدایی اگر چه فشاری به اندازه حرکات تمرینی یاد شده که با هالتر و سیم کش و با دمبل اجرا می شود بر عضلات را وارد نمی کنند ولی اجرای این حرکات برای در امان ماندن ستون فقرات از خطر بیرون زدگی دیسک و دیگر موارد بسیار مفید ارزیابی شده است.
با استفاده از این حرکات همچنین می توان تا حدود زیادی انعطاف ستون فقرات را نیز افزایش داد و حتما می دانید که بالا بودن انعطاف بدن در زیر وزنه گذشته از اینکه به سلامت بدن کمک می کند به بهبود اجرای تکنیک در حین پرس نیز کمک کرده است.

بدن و مخصوصا مفصل شانه را حتما گرم کنید!


گرم کردن بدن قبل از پرداختن به تمرین و گرم کردن آن قسمت از بدن که قرار است با فشار مستقیم تمرین درگیر شود در پرورش اندام ضروری است و در وزنه برداری قدرتی حیاتی به شمار می رود.
در اغلب موارد دیده می شود که افراد در حین تمرین بر روی پرس سینه و یا در روز و در روزهای آتی با درد شدید در ناحیه شانه ها مواجه می شوند و این در حالی است که قاعدتا نباید چنین شود!

هشدار

قبل از اینکه بدن و مفاصل شانه را به خوبی گرم نکنید هرگز وارد پرس های سنگین نشوید.
وزنه برداری قدرتی با رشته هایی همانند بازی کردن بدمینون با دختران در پارک و رو کم کنی شطرنج با مانع که معمولا حوالی غروب در پارک ها جاری است و با دیگر رشته های این چنینی تفاوت های اساسی دارد.
کت را از تن به در می کنید و آستین ها را بالا می زنید و شروع می کنید به حرکت دادن مهره سرباز و یا همین کار را می کنید و سپس توپ 80 گرمی بدمینتون را به هوا فرستاده و با راکتی که سر جمع یک کیلوگرم هم وزن ندارد آن را می کوبید.
ولی در رشته وزنه برداری قدرتی با مهره های اسب و *** و با سرباز و با راکت بدمینتون سر و کار ندارید که گرم کردن یا نکردن چندان مطرح نباشد.
در این رشته با وزنه هایی سر و کار دارید که گرم نکردن و رفتن به زیر این وزنه ها دقیقا به مثابه استارت زدن ناگهانی در دل زمستان و بلافاصله فشار دادن پا بر پدال گاز و تخت گاز رفتن است که خود بهتر از من می دانید چه بلایی بر سر موتور خودرو می آید!

درد شانه

حتما شما نیز افرادی را دیده اید که به محض گرم کردن عمومی بدن به زیر میله هالتر خزیده و بر روی میز پرس دراز کشیده و شروع به پرس های سنگین می کنند و کسانی که از دردهای شدید و فلج کننده شانه ها می نالند نیز همین افرادند که به مرور زمان دچار چنین مصدومیت هایی می شوند.
بدن را به خوبی گرم کنید و سپس یکی دو ست سبک بر روی شانه نظیر پرس سرشانه را اجرا کرده و سپس چند ست سبک نشر از جانب را دمبل را اجرا کرده و سپس عضلات سینه ای و مفاصل درگیر در اجرای پرس سینه را گرم کردم و آنگاه وارد بازی پرس شده و آنگاه به تدریج تناژ وزنه را زیاد کنید.
کوچک ترین اشتباه در رعایت کردن موارد یاد شده و کمترین سهل انگاری در رعایت کردن موارد یاد شده موجب بروز مصدومیت های شدید مخصوصا در مفصل شانه خواهد شد و این درد شما را تا آخر عمر رها نخواهد کرد.

گرم کردن مفصل شانه


گرم کردن شانه در حرکت پرس سینه از اهم مسائل است و حتی از گرم کردن خود عضلات سینه ای هم مهم تر است ولی گویا کسی توجهی به این مورد نکرده است و نمی کند و به همین دلیل نیز درد شانه و درد شدید در مفاصل شانه ها در بین وزنه برداران رشته های قدرتی و مخصوصا دسته از این افراد که به گرم کردن و به رعایت موارد ایمنی دقت چندانی ندارد بسیار شایع بوده است.
زمانی هم که تمرین پرس سینه را تمام کردید اولا هرگز نباید با بدن گرم از محیط تمرین خارج شده و شانه های خود را در معرض سرما قرار دهید در ثانی باید با اجرای حرکت کششی، مفاصل و عضلات درگیر در تمرین را کشش داده و آنها را سرد کنید.
اگر رقابت های وزنه برداری و اتفاقاتی که در سالن ویژه ای که وزنه برداران در آن سالن گرم کرده و منتظر اعلام نامشان از بلندگوی سالن و منتظر فرا رسیدن نوبت خود می شوند را از نزدیک دیده باشید می بینید که این دسته از ورزشکاران که متعالی ترین شکل تمرین تکنیکی با وزنه را نیز به نمایش می گذراند در بین دو حرکت که معمولا کمتر از دو دقیقه هم به طول می انجامد برای اینکه مفاصل سرشانه شان را از سرمای محیط که اصلا برای افراد حاضر در سالن محسوس هم نیست حفظ کنند حوله بر دوش خود می اندازند.
شما نیز هرگز پس از تمرین اجازه سرما خوردن به مفاصل سرشانه را ندهید وگرنه با دردهای شدید و با مشکلات بعدی رو در رو خواهید شد و وزنه بردار قدرتی بدون مفصل شانه یعنی عملا تعطیل!

پرس بر روی سطح زمین!


عمده ترین مشکلی که وزنه برداران قدرتی در پرس کردن وزنه های سنگین از روی سینه خود دارند در 5 سانتی متر اولی است که وزنه و میله هالتر از روی سینه اوج می گیرد و اگر از این مرحله رد کرد ادامه حرکت نیز تا حدود زیادی آسان خواهد بود.
در این 5 سانتی متر اول است که در اغلب موارد افراد در پرس کردن وزنه ناکام می مانند و وزنه در طلسمی که در این سانتی مترهای ابتدایی گرفتار آن می شود جا خوش کرده و حرکت رد می شود.
این مشکل تقریبا دامنگیر اغلب افراد است و برای رفع این مشکل علاوه بر ترفندهایی که در شماره قبل به آن اشاره کردیم می توانید از ترفند تمرین پرس بر روی سطح زمین نیز استفاده کنید.
به این معنی که بر روی سطح زمین دراز می کشید و یک جفت دمبل را در دست گرفته و در این حالت دست ها و آرنج ها را باز می کنید تا جایی که آرنج ها با زمین برخورد کنند و در این حالت فاز منفی حرکت را تمام شده تلقی نموده و وارد فاز مثبت می شوید و این روند را در ستت ها و تکرارهایی که در برنامه دارید ادامه می دهید.
به دلیل اینکه در این حالت نمی توانید دست ها را پایین تر برده و نمی توانید ضربه به هالتر وارد کنید فشار زاینده و سازنده ای بر عضلات وارد شده و رکورد شما در 5 سانتی متر اولی که همیشه از ضعف در این قسمت می نالید به خوبی افزایش قابل توجهی می یابد.
تقلایی که وزنه بردران قدرتی در زیر وزنه می کنند در اغلب موارد در همین 5 سانتی متر اولیه ای است که وزنه از روی سینه بلند می شود و این حرکت تمرینی ساده ولی در عین حال بسیار کارآمد که تشریح شد مستقیما و منحصرا فشار تمرین را بر روی آن قسمت از عضلات وارد می کند که باید در این 5 سانتی متر اولیه وارد عمل شوند و در برخی موارد کم می آورند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




ارسال توسط محمد احمدلو
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 17
بازدید ماه : 1962
بازدید کل : 642325
تعداد مطالب : 645
تعداد نظرات : 58
تعداد آنلاین : 1


استخاره با قرآن
استخاره با قرآن







اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

دريافت كد دعاي فرج

Google



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
کد جستجوگر گوگل